tisdag 20 december 2011

Boda Borg

Hej
Igår var vi i Boda borg. Det är ett ställe där man ska lösa olika problem i olika rum. Det var klasserna 4-6 som åkte dit. Grupperna var blandade i 8 olika grupper. Innan vi åkte hem fick vi olika pris. Min grupp fick  snabbpriset och det var Plopp. Fast vissa fick kexchoklad. Det fanns 20 olika banor. Vi klarade bara en bana och det var bankrånet. Där skulle man skriva in en kod spränga dynamit och gå förbi lasern.
Det som var bäst var att det var blandade grupper. Det som var dåligt var att vi var där så liten stund.

vid tangentbordet: Cornelia

torsdag 15 december 2011

Stormaktstiden

Vi forskar om stormaktstiden några gånger i veckan. Jag har lärt mej om Gustav II Adolf  som dog i krig. Hans dotter var 5år nar han dog. Hans dotter hette Kristina. Kristina blev drottning när hon var 18 år gammal. När hon blev gammal så flyttade hon till Rom.

Vid tangentbordet: Alve

onsdag 14 december 2011

Böcker

Här i safiren läser man många böcker. Vi är bra på att läsa berättelser och att skriva berättelser. Alla läser olika sorters böker. Någon läser spökhistoriger, någon läser om sport och någon läser fantasi böcker. Jag läser gärna historia böcker och fantasyböcker. Bilden på boken är min favorit bok. Den heter Drakgården. Den handlar om en pojke och en flicka som rymmer från sina styvföräldrar. En främmande man hittar dom och tar med dom till drakgården och säljer dom till ägaren. Fler barn finns där som måste hjälpa till att ge drakarna mat, fånga drakar som har rymt och några får straff att städa de stora drakarnas burar medan draken är kvar där så barnen blir uppätna. Men att planera en flykt är inte omöjligt Jag hoppas att fler vill  läsa den.

Vid tangentbordet: Disa

tisdag 13 december 2011

Lucia

Här kommer lite bilder från lucian:

 Här är vår Lucia i Missionskyrkan!!
Här är Lucian, några tärnor och en stjärngosse.

 Här har vi en tomte och en stjärngosse.
Här lussar vi på CNC.


Vi lussade för skolan, KG list, Allmetall, CNC och Profilgruppen.

Vid tangentbordet: Elin

fredag 9 december 2011

Klassrese Förslag

Idag fick vi alternativ till vart vi ska åka på klassresa. Vi kunde välja mellan Gotland Kneippbyn i 3 dagar, Göteborg i 3 dagar, Stockholm i 2 dagar, Gustavsvik Örebro i 2 dagar, Kolmårdens Djurpark i 2 dagar eller cykla till Ramkvilla via Braås. Det var olika sorters skolpaket! Vi fick själv komma med förslag. Vi har inte bestämt oss än men jag har hört att många vill till Stockholm eller Göteborg.
I Örebro var det något äventyrs grej och ett badhus. I Stockholm kunde vi gå på museum o sånt o sen på kvällen kunde vi gå till Gröna lund. Det var samma sak i Göteborg. Förutom att Gröna lund inte finns där! Jag vill verkligen åka till Stockholm. Jag har aldrig varit där innan!





Vid Tangentbordet: Jessi :D

torsdag 8 december 2011

Lucia

Snön är snart borta och det har varit god mat hela veckan!



Vi övar till lucia i skolan. År 5-6 övar tillsammans med Lisa Magnusson. Lisa är våran musiklärare. På måndag ska vi till missionkyrkan och öva. Sedan ska vi visa upp det för föräldrarna klockan 18.00. Samanlagt är vi 23 st i 5:an och 6:an. På tisdag går vi till olika företag och lussar för dom. Tex: Kg-list och Allmetall. Lucian är hemlig så vi får inte säga vem det är. Det är bara 5:or och 6:or som får veta vem det är.


                Vid tangentbordet: Nathalie The best!

onsdag 7 december 2011

ISPLANEN

Hej alla bloggtittare!
Vi har en grusplan på skolan som brandmännen brukar spola vatten på så det blir is.
Vi brukar åka skridskor där på helgerna och på rasterna.
Och så fort det blir några dagar med minusgrader sätter de igång o spolar.

Vi hoppas att det blir en kall och snöig vinter.

VID TANGENTBORDET:Samuel