torsdag 27 oktober 2011

Kompissatelliten

Denna veckan är det FN vecka. Varje morgon från måndag till onsdag blandade vi alla klasserna i olika grupper. Alla dom dagarna har vi kollat på filmer om hur en bra kompis är och hur man ska vara mot sina kompisar. Fast idag är det torsdag och idag låg det ett jätte jätte stort papper på golvet som alla samlades runt. Alla skulle rita en liten teckning på det stora pappret som skulle handla om vänskap. Den stora stora teckningen ska hängas upp på väggen utanför vårt klassrum.

Vid tangentbordet: Cornelia:)

måndag 24 oktober 2011

Orientering

Idag hade vi orientering. Vi, 5:an och 4:an hade det på idrotten. Först gick 5 personer iväg till starten. Dom andra stannade på skolgården. Sedan gick 5 till och så vidare. Vi statade en och en. När den framför en var utom synhåll fick man börja springa. Sen sprang vi rundan. Vi fick en pinne på fingret. Den kollade tiden. När man kom till en ny kontroll tryckte man ner pinnen i hålet på kontrollen och sprang vidare. När vi kom till målet kollade vi vad vi fick för någon tid. Efter det gick vi och duschade. Vi fick basta också!




Vid tangentbordet: Elin :)

fredag 21 oktober 2011

King out den nya versionen!!! XD

Hej!! Ni vet ju att de finns king out. Nu finns det en ny version av det. Man är två personer o har en tennis boll. Reglerna är Silver, Guld, Brons och fotboll. I silver ska man bara slå på bollen. I guld måste man ha två händer att slå bollen med. I brons ska man greppa bollen o kasta till den andra. Och i fotboll så får man bara använda fötterna.
De svåraste är att träffa bollen eftersom att den är så liten. Men just nu är det det roligaste vi 6:or kan gör. Alla våra fotbollar försvinner HELA TIDEN!


Vid tangentbordet: Jessica

torsdag 20 oktober 2011

Läxläsning

Idag är det torsdag och äntligen har det uppehållande regnet slutat. Efter skolan så går vi på läxläsning. Katarina och Charlotte är på skolan lite längre på torsdagar. Då hjälper de oss med läxor och gammalt arbete. Tex: läsläxan, matteläxan eller engelskaläxan. Man fick hem en lapp som föräldrarna fick skriva på om deras barn skulle gå på läxläsningen. Det är år 4-6 som får gå på läxläsning.  Nästan alla i min klass går på detta. Jag tycker det är bra att detta finns och det var en mycket god idé. Det behövs verkligen!

                                               Vid tangentbordet: Nathalie 6:an

onsdag 19 oktober 2011

Fluortanten!

Varje onsdag kommer fluortanten och ger oss fluor. Jag är typ den enda i klassen som tycker om fluor. Jag vill att fluortanten ska komma oftare, ungefär 5 dagar i veckan kanske. När vi är klara med fluoret kommer fluortanten med en plastpåse så vi kan slänga plastmuggarna. Vi sväljer ju inte fluoret utan det är med i plastmuggen.   

Vid tangentbordet: Samuel

önskeveckan

Nu har vi önskevecka. Under önskeveckan får vi den mat som vi har röstat fram. Vi får rösta på soppor, fisk och några valfria rätter. Allt utom efterätter. Sen får vi se vilka fem rätter som har vunnit. Denna önskeveckan vann chicken nuggets med ris och sötsursås, kokt lax med kallsås och potatis, tacos med grönsaksbuffé, ostsoppa med mjuksmörgås och vitlöksost och pizza bolognese med pizzasallad. Det blir alltid olika rätter oftast. Så vi får en vecka med god mat tycker jag. Alla tycker olika.

Vid tangentbordet: Disa storbjörk

måndag 17 oktober 2011

Opera =)

Klockan 10 åkte vi på Nottebäckskolan 4-6 till Åseda. Vi skulle kolla på en föreställning som hette Ögonblick av opera. Den var improviserad, det betyder att de inte har förberett den innan. Vi hade med oss en maskot som heter Valle. Han är en söt liten björn som inte gillar att förlora. Vi skulle ha med oss den till Operan sa de. Så Nathalie tog med sig Valle och gav han till dem som hade operan. De hade med han i pjäsen. Alla klasser hade med sig en sak som var med i pjäsen. Vi hade ju Valle maskoten.
Jag gillar inte såna pjäser. Jag är inget för opera. Alla i klassen tyckte olika.

 
Vid tangentbordet: Johaan Hermansson :)